Jmenuji se Marcela Jakešová a jsem nejenom maminkou dnes už dospělých dětí, ale i babičkou dvou rozkošných vnuček a jednoho čiperného vnuka.
Cizí jazyky mě vždy okouzlovaly a inspirovaly. Ve svém životě jsem jim věnovala spoustu času a mé nadšení pro ně se neztratilo ani dnes.
V současné době pracuji jako lektorka angličtiny programu GoKids, za kterým stojí úžasná Michaela Tilton.
Tyto kurzy jsou vytvořeny na základě neurovědy tj. na základě nejnovějších poznatků o fungování našeho mozku a zároveň inspirovány Montessori pedagogikou, která pozorováním dětí, odhalila spoustu z toho, co dnešní neurověda pouze potvrzuje.

Založila jsem si svůj Marrcy klub, kde se děti od jednoho do šesti let „učí“ angličtinu pomocí her, písniček, různých aktivit a zábavného tvoření.
Je kouzelné, když sotva tříleté holčičce nabídnete růžovou barvičku a ona zavrtí hlavičkou a řekne: orange a ukáže na oranžovou, když slyšíte stejně staré dítě zpívat písničku How are you či vidíte, jak si děti počítají anglicky kostičky, se kterými si právě hrají. A ta radost v jejich očích je nepopsatelná…
Proč? Hodina angličtiny je protkaná spousty zážitků, které děti naprosto pohlcují a proto se na kurzy tak těší. Potkají se s kamarády a zase zažijí něco nového.
Zážitky jsou pro děti předškolního věku velmi důležité, neboť právě mozková propojení, která u nich vznikají, zůstávají trvalé.
A touha nejenom po zážitcích, ale i po zajímavých informacích či netradičních pohledech na svět, se může stát velkou motivací i pro nás dospělé.
Já sama jsem se snažila svou školní angličtinu rozvíjet na základě tehdy dostupných kurzů, pracovala jsem i jako technická překladatelka, učila žáky i studenty.
A tam se má láska k jazykům prohloubila. I když jsem pracovala v jiné firmě a angličtinu používala méně, začaly do mého života přicházet i jiné jazyky jako španělština, němčina i o oprášená ruština.
Avšak po peripetiích a nekonečném učení angličtiny jsem hledala způsob, jak se cizí řeč učit mnohem efektivněji.
Pro zvládnutí základu španělštiny mi přišla tehdy jazyková škola jako dobrý nápad. Možná by mi tehdy přišel i dobrý nápad studovat dál, ale bohužel nebylo kde.
Kurzy pro pokročilejší studenty tehdy nabízely pouze velké města, což pro mě znamenalo hodinového dojíždění – ztracený čas a vlastně i peníze. Tohle ne – odmítla jsem.<br.
Hurá – existuje přece počítač, nějaký ten web, dokonce i Skype a dnes bych určitě dodala i ChatGPT. Nástroje k nezaplacení.
Ale jak je správně k danému účelu používat? Přiznávám, že mi to nějakou dobu trvalo, než jsem se s nimi naučila pracovat. Ale čas s nimi strávený byl ve skutečnosti opravdu zajímavý a můžu říci, že i plodný.
Ve španělském jazyce jsem se dozvěděla spousty zajímavých informací, našla si přátele jak ve Španělsku, tak v Jižní Americe, se kterými jsem si přes skype povídala, naučila se ve španělštině psát, poslouchat zajímavé přednášky a začala číst knížky…
Krok za krokem bez srovnání se s ostatními v jazykovém kurzu, krok za krokem tempem, který jsem si sama stanovovala.
Nyní učím i starší děti – smutné školáky a smutné studenty. Před hodinou angličtiny se třesou, že zase nic neumí.
Bohužel, učení jazyků jsme nastrkali do učebnic, sepsali spoustu pouček a k nim i spoustu výjimek a všem řekli, že být znalí jazyka na to je potřeba 10 000 hodin učení či 10 let života.
Jinými slovy 10 let či 10 000 hodin dřiny. A my tomu uvěřili. Ale dobrá zpráva je, že my tomu vůbec nemusíme věřit!
Svět učení jazyků může být opravdu zajímavý a dobrodružný. Ale v první řadě musíme na něj mozek připravit. Ten dětský, do pěti let, připraven je! Samozřejmě je velká škoda, že mnohé děti této šance nevyužívají.
A co školáci a dospělí. Existuje vůbec něco, co nám pomůže mozek na angličtinu připravit? Teď se budete asi divit, ale opravdu existuje.
Program, jehož název je SciLearn, který jsem si sama vyzkoušela a který považuji za jedinečný. Čím? Tím, že zlepšuje kognitivní funkce mozku, což následně pomáhá při učení a porozumění. Jejich technologie je založena na vědeckých studiích o tom, jak mozek zpracovává a uchovává informace.
Součástí programu je i Fast ForWord, který dlouhodobě stojí v čele nejlepších programů na učení jazyka na světě.
Programy jsou adaptivní, což znamená, že se přizpůsobují individuálním potřebám každého studenta. Tím je zajištěno, že každý student dostane personalizovaný přístup, který maximálně podporuje jeho pokrok.
Tyto programy byly testovány v různých školních prostředích a výsledky často ukazují zlepšení v relativně krátké době. Jsou používány ve školách a vzdělávacích institucích po celém světě, což dokládá jejich širokou akceptaci a efektivitu v různých kontextech a kulturách.
Když tohle všechno srovnám s dobou těsně po revoluci, když obležená slovníky s tužkou a papírem v ruce, jsem mohla jenom snít o tom, že na jedno kliknutí se dozvím překlad slova, je tato doba na učení jazyků naprosto úžasná.
Je tedy jenom na nás, zda možnosti, které dnes máme k rychlejšímu učení jazyků, využijeme. A to se týká nejenom dospělých, ale i studentů a žáků a zároveň i malých dětí, u nichž je potencionál k učení největší.